Tech Support Guy banner
21 - 40 of 44 Posts
Discussion starter · #22 ·
Ik heb AMD Ryzen Master gedownload zodat ik de instellingen rechtstreeks vanuit Windows kan bedienen. Ik heb deze wijzigingen aangebracht - en ga testen.

Als het blijft gebeuren, moet ik de instellingen dan verder verlagen? Is er een manier om 100% vast te stellen of het de CPU of de mobo is?

Allereerst zijn software cpu/voltage veranderingen (IMO) nutteloos. De beste manier is om de bios te gebruiken, maar als je echt Ryzen Master wilt gebruiken, ga je gang.
Is er een manier om 100% vast te stellen of het de CPU of de mobo is?
De enige definitieve manier is om onderdelen te verwisselen. FWIW zou ik mijn geld op het moederbord zetten om twee redenen; 1 CPU's zijn echt behoorlijk robuust en gaan lang mee, zolang je ze niet overklokt of fysiek beschadigt tijdens de installatie 2 Ik ben geen fan van msi hardware, maar dat ben ik gewoon.

Discussion starter · #24 · (Edited)
Ohhh, snap ik! Ik zal de wijzigingen in de BIOS aanbrengen en testen.

Denk je dat de wijzigingen die ik heb aangebracht een teken aan de wand zullen zijn? Of moet ik gewoon een nieuw moederbord kopen (niet MSI)? Ik zou dan nog steeds de behuizing moeten weten om een compatibel moederbord te kopen, toch?

Elk standaard ATX-bord past in die behuizing. Asrock en gigabyte zijn prima. Ik gebruik asus, asrock of gigabyte boards in builds. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar asus, maar alle drie zijn prima.

Discussion starter · #26 ·
Aanbevelingen voor "Arctic Silver" om de CPU opnieuw te plaatsen? Ik heb het alleen gedaan bij nieuwe builds, maar ik neem aan dat het hetzelfde proces is als je van het ene MoBo naar het andere gaat...

Discussion starter · #28 · (Edited)
Begrepen - Ik denk dat ik de CPU-koeler ga upgraden naar

en dit moederbord ga halen

Maar ik heroverweeg dat, want ik zou liever een moederbord met 2 NVME-slots hebben :p

Dat is een budget moederbord; oké voor basisgebruik, maar als je van plan bent te gamen, zou je teleurgesteld kunnen zijn. Wat de koeler betreft, je behuizing zegt dat deze 360 mm koelers ondersteunt, dus hij zou moeten passen. Begrijp wel dat elke vloeistofkoeler minstens een beetje engineering vereist om hem passend te maken, slangen te leiden, enz. Het bord dat je hebt vermeld, heeft wel een aansluiting voor vloeistofkoeling. Dit is het moederbord dat ik in mijn persoonlijke systeem gebruik:
ROG STRIX B550-XE GAMING WIFI | ROG Strix | Gaming motherboards|ROG - Republic of Gamers|ROG USA
Het is prijzig, maar ook absoluut kogelvrij.

Ik heb dit Asrock-bord in een paar builds gebruikt en het is erg goed geweest. Het kan wat moeilijk zijn om het voor een redelijke prijs te vinden;
ASRock > X570 Steel Legend

De ram zal waarschijnlijk werken. Er is een qvl (gekwalificeerde leverancierslijst) op de ondersteuningspagina voor het asus-bord. Let op, alleen omdat een ram-chip niet wordt vermeld, wil nog niet zeggen dat hij niet zal werken. Het is voor de bordfabrikant niet echt mogelijk om elke ooit gemaakte ram-chip te testen. Er staan veel Tforce-ram's vermeld, dus ik neem aan dat het goed zal zijn. Ja, dat bord heeft ingebouwde wifi. Wat betreft vloeistofkoeling, ik gebruik veel corsair-koelers. Dit is degene die ik momenteel op mijn systeem gebruik:
CORSAIR NAUTILUS 240 RS Liquid CPU Cooler – RS120 Fans – Fits Intel® LGA 1851/1700, AMD® AM5/AM4 – Simple Daisy-Chain - Direct Motherboard Connection - Newegg.com
Let op, dat wordt al geleverd met thermische pasta, dus het is niet nodig om thermische pasta te kopen. Sterker nog, ik kan me geen vloeistofkoeler bedenken die niet met pasta werd geleverd.

Deze zijn om de (waarschijnlijk meegeleverde?) externe antennes aan te sluiten.
Correct. Veel duurdere boards worden geleverd met zowel onboard lan als onboard wifi. Je kunt de wifi in de bios uitschakelen als je dat wilt.

Arctic Silver is een thermische pasta. Het wordt gebruikt om de warmteoverdracht van de CPU naar de koeler/het koellichaam te verbeteren.

@crjdriver - Heb ik het Arctic Silver nodig om de CPU op het moederbord te plaatsen? Ik zie uw opmerking dat de CPU Cooler het al heeft toegepast.
Nee. Zorg er gewoon voor dat u de cpu schoonmaakt voordat u het waterblok installeert (dwz het deel van de AIO dat aan de cpu wordt bevestigd)

Trouwens, ik zou alles "Test fit" voordat ik de definitieve installatie van de vloeistofkoeler doe. Zorg ervoor dat u de instructies leest die bij de koeler worden geleverd voordat u met de installatie begint.

Discussion starter · #37 ·
Willekeurig? - Ik zag net op de MSI-site dat er een BIOS-update is voor mijn moederbord - zou het updaten van de BIOS dit probleem kunnen oplossen?

(Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik zou een betrouwbare video moeten vinden om te bekijken)

Naar welke bios-versie verwijst u? Ik zie een bios-update die AMD-videokaarten aanpakt, maar ik zie er geen voor nvidia-kaarten.

Dat is een vrij oude bios, maar het wordt (in het algemeen) aanbevolen om het met rust te laten, tenzij de bios een specifieke fix heeft die je nodig hebt of ondersteuning toevoegt voor een van je componenten. Een bios-update is niet moeilijk, maar er is altijd een kans op een beschadigde of slechte flash.

Dat bord heeft bios flashback, dus het is bijna onfeilbaar om de bios te updaten.

Hier is wat ik zou doen;
1 Omdat uw fout betrekking heeft op de cpu, zou ik de cpu opnieuw plaatsen. Om dit te doen, trekt u de koeler AF en verwijdert u de processor. Geef zowel de cpu-pinnen als de moederbordsocket een shot contactreiniger (verkrijgbaar bij elke auto-onderdelenwinkel, elektronicawinkel of zelfs Walmart).
2 Laat het volledig drogen. Contactreiniger verdampt snel, dus u hoeft niet lang te wachten.
3 Reinig zowel de koeler als de cpu met alcohol en installeer de cpu en koeler opnieuw met nieuwe thermische pasta.

Als het nog steeds niet werkt, kunt u de bios-update proberen (als u besluit de bios te updaten).
Zorg ervoor dat u de flitsprocedure LEEST en VOLLEDIG begrijpt. Persoonlijk gebruik ik NOOIT een op Windows gebaseerd flitsprogramma. De meeste bordfabrikanten hebben een tool ingebouwd in de bios voor het flashen. Het wordt door verschillende fabrikanten anders genoemd, bijvoorbeeld Asus noemt het EZ Flash, Gigabyte QFlash, Asrock Instant flash, maar ze doen allemaal hetzelfde. Ik geloof dat msi hun hulpprogramma MFlash noemt, maar controleer dit wel, want ik heb al LANG niet meer aan een msi-systeem gewerkt.

21 - 40 of 44 Posts